Träning & Kost

  • Varför behöver jag träna 6v styrketräning innan jag påbörjar detta schema?

    - Det är viktigt att du förbereder musklerna och bygger upp en grundstyrka inför den intensiva träningen, detta för att minska på skaderisken. 
     

  • Varför behöver jag träna 6v konditionsträning innan jag påbörjar detta schema? 

    -  Kondition är en färskvara och för att kunna hålla tempot uppe så krävs det att du har en god grundkondition.

 

  • Jag blir ofta sjuk efter/av träningen, varför?

    - Om du ofta blir sjuk dagarna efter träningen så betyder det att kroppen inte hinner återhämta sig mellan passen. När du tränar så kommer ditt immunförsvar temporärt bli sämre, för att sedan bli bättre. Det finns många faktorer som kan påverka om du blir sjuk eller inte. Det två viktigaste faktorerna som du kan påverka är din sömn och kosten; Sov minst 7-9h varje natt och reducera inte ditt dagliga kostintag för mycket. Om du upplever hög vardagsstress så kan det vara en god idé att testa meditation, mindfullness eller varför inte ta en avslappnande massage? 

 

  • Hur mycket kommer jag gå ner i vikt? 

    - Det beror på kalorirestriktionen. Men om du ligger på et underskott på cirka 500 kcal om dagen så kommer du tappa cirka 0.5kg fettmassa i veckan. 
     

  • Vad skall jag undvika och hur mycket skall jag äta för att gå ner i vikt?

    - Ditt energibehov kommer att ändra sig från dag till dag beroende på vad du gör för något, om din vikt har varit oförändrad under en tid så gör du av med lika mycket energi som du tar in.
    Om du minskar ditt nuvarande kostintag så kommer du hamna i en negativ energibalans, vilket krävs för att gå ner i vikt. Om du vill slippa att räkna kalorier så kan du istället föra en matdagbok i ett par dagar där man skriver upp ungefär vad och när du äter. Bedöm och skriv ner din hungerkänsla och energinivåerna innan och efter måltiden.
    Undvik skräpmat, te.x hamburgare, pizza, godis, läsk, chips, denna typ av mat är fattig på fibrer vilket mättar relativt dåligt jämfört med energin den ger. Dessa livsmedel kommer även påverka ditt belöningssystem vilket ofta leder till att vi äter mer än vad vi behöver, bara för att det är gott.
    Ät istället mer frukt och grönt vilket kommer att mätta ditt behov längre utan att ge dig en massa onödiga kalorier. Undvik att äta samtidigt som du distraherar dig med annat, t.ex att titta på tv, spela eller sitta med mobilen, detta kommer att försvåra vår aptitreglering för att vi inte gör oss uppmärksamma på vad och hur mycket vi äter. 
     

  • Påverkar alkohol min viktnedgång? 

    - Ett glas vin om dagen är fullt accepterat och det kommer inte påverka din vikt (förutsatt att du ligger i en negativ energibalans), återhämtningen eller dina hormoner särskilt mycket. Om du däremot dricker dig rejält full så sker det en kaskad av eftereffekter som kommer försämra återhämtning, hormoner, din prestation men även vår aptitreglering, vilket kan leda till att man får i sig för mycket mat. Sömnen kommer även att påverkas negativt då man inte hamnar i djupsömn lika mycket. Detta resulterar till att vi hamnar ur balans och återhämtar oss sämre.​
     

  • Jag kan hålla min diet i en veckas tid, sedan äter jag för mycket och går upp i vikt. Varför?

    - Kroppen gillar att vara i energibalans, Om du sänker ditt energiintag för mycket så påverkar det dig både fysiskt som psykiskt t.ex tappa muskelmassa, känna sig trött, allmänt matt, fryser mer, svårigheter med minne och sämre humör/tålamod. När veckan är slut och kroppen har haft en för låg energibalans så försöker den kompensera genom att äta lite mer än den totala energiförbrukningen som skett under veckan då försöker bunkra upp fettdepåerna och återställa den förlorade muskelmassan. Evolutionärt sett så kan man se detta som kroppens försvarsmekanism för tider då det finns ont om föda. Om inte det vore nog så sover vi även sämre om vi ligger hungriga i sängen, vilket kommer att påverka dina hormoner negativt
     

  • Jag har hört att “X" diet är bäst, stämmer det?

    - Alla dieter fungerar för viktreducering, det viktiga är att du ligger i en negativ energibalans och är konsekvent med kosten, ingen diet är bättre än den andra för just fettreducering. Det man däremot kan se är att vissa dieter funkar bättre för vissa människor. Ordet diet klingar ofta dåligt hos folk då de associerar det med extrem kalorirestriktion under kort tid, det du vill skapa är en hållbar livsstilsförändring som du kan hålla livet ut, istället för att gå på och av en diet.
     

  • Jag har hört att man skall äta max 30 minuter efter man avslutat passet, stämmer det?

    - Ja, om du skall träna samma muskelgrupp senare på dagen så är det viktigt att du får i dig kolhydrater och protein så att du har tillräckligt med energi i musklerna för att utföra arbetet. 
     

  • Finns det några piller som kan hjälpa mig gå ner i vikt?

     - Det finns tyvärr inga mirakelpiller som får dig att gå ner i vikt fort och får dig att stanna på den önskade vikten. Viktnedgång bör ske över längre tid så att rutiner fastställs och resultaten blir långvariga. Drick två koppar kaffe eller ta en koffeintablett så kommer det att minska din hunger, vilket i sin tur kan hjälpa dig att gå ner i vikt. 
     

  • Varför skall man göra flerledsövningar de dagarna man kör styrka? (Basövningar)?

    - Studier visar att flerledsövningar som ex knäböj och marklyft kommer att ge bättre hormonrespons än vid isolerade övningar, vilket gynnar fettförbränningen
     

  • Hypertrofi (Muskeluppbyggnad) vs Styrka. Vilket är bäst för fettreducering?

    - Vid en kalorirestriktion så kommer kroppen inte ha tillräckligt med energi för att bygga muskler, det är därför mer effektivt att träna styrka. Däremot får man inte glömma att mer muskler kräver mer energi än , så desto mer muskler man har
     

  • Borde man köra många repetitioner och lätt eller få reps och tungt?

    - Vid få tunga lyft så får vi ett bättre hormonrespons och därmed förbättrad fettförbränning än vid många repetitioner.
     

  • Jag vill punktförbränna fett på X kroppsdel, vilken övning ska jag utföra? 

    - Det går tyvärr inte att punktförbränna fett med varken övningar eller dieter, svaret blir att man måste reducera den totala fett procenten för att kunna påverka x kroppsdel.
     

  • Jag är en tjej och vill bli vältränad, men jag vill inte ha stora muskler. Borde jag styrketräna eller ska jag bara köra kondition?

    - Du borde absolut styrketräna då det finns många fördelar som du tappar om du endast kör kondition. Tänk på att muskelmassa inte dyker upp magiskt över en natt
     

  • Träning på morgonen vs träning på kvällen? Skillnader?
     
    - Energiförbrukningen kommer att vara densamma oavsett om du tränar på morgonen eller om du tränar på kvällen så över tid så gör det inget för fettreduceringen för den vanliga motionären. Träna den tid som är hållbar och passar dig bäst!
     

  • Måste jag äta innan träning eller kan jag träna på fastande mage? 

    - Ja du kan träna på fastande mage och det finns vissa fördelar som bättre insulin känslighet och ökad tillväxthormon som du inte får om du äter innan träning. Jag rekommenderar att du både testar att träna på fastande mage samt efter en måltid sedan skriv ner känslan under passet för att se vad som passar för just dig.
     

  • Kan jag köra kondition samma dag som jag kör styrketräning?

    - Det går bra att blanda kondition och styrka, jag skulle rekommendera låg intensiv kondition på morgonen och sedan styrketräning på kvällen.