Vad gör jag mot smärta?

Smärta som inte kommer ifrån en skada utan uppstår under och efter träning men som sedan klingar av beror troligtvis på överbelastning.

 

Överbelastningen kan ha flera orsaker:

  • För hård träningsperiod utan adekvat vila och återhämtning. Periodisering är väldigt viktigt att ha med i sitt program, det går inte att max prestera under längre tid utan att kroppen blir överbelastad. Har du inte tagit en viloperiod på länge så är det antagligen det du behöver göra.

  • Rörelsemönster är obalanserade. Ifall du utför en rörelse i obalans, tex sträcker på benet mer med vaden jämfört med sätet, så kan du få lokal överbelastning och besvär i vaden då detta är en kompensation från en stel/svag höft. Har du vilat men fortfarande får besvär så behöver du balansera dina rörelsemönster så att du rekryterar rätt muskler i rörelsen.

  • Återhämtningen är för ineffektiv vilket leder till momentan överbelastning. Balansen mellan stress (träning bla) och återhämtning (vila, näringsutbyte) är ett viktigt förhållande. Se till att sova bra, äta tillräckligt och dricka tillräckligt med vatten.

    Är du osäker på vad du bör göra så hör gärna av dig tillinfo@proaktivnaprapati.se för vidare rådgivning.