Är det viktigt att behålla rörlighet?

I den eviga jakten på det "rätta" eller det "bästa" för att prestera fysiskt och undvika skador så svänger trenderna hårt. Just nu är vi i en kraftig styrketräning trend, där allt som gör ont ska stärkas. Nyligen fanns det en core-träning trend, och innan dess en pilatesboll trend.


Så spelar rörligheten någon roll om jag är stark nog?


- En reviewstudie från 2017 påvisade att nedsatt rörlighet sidoböjning av bålen, minskad ländryggssvank och minskad rörlighet i baksida lår var associerat med en framtida uppkomst av ländryggssmärta. (1)

De faktorer som hade blivit undersökta var många, bla corestyrka, ryggstyrka, storlek på ryggmuskler mm. Dessa faktorer verkade inte ha en tydlig association med uppkomsten av ländryggsmärta.


- Två studier (publicerade 2018) påvisade att nedsatt rörlighet i axelleden var associerad med smärta och dysfunktioner i axeln. (2) (3)


- En studie från 2017 påvisade att nedsatt rörlighet i nacke är associerad med smärta i nacken. (4)


Det är uppenbart att rörlighet spelar roll!


Är nedsatt rörlighet hela orsaken till att smärta uppstår? Nej.

Är lösningen på smärtproblematik att öka rörlighet? Nej.

Spelar det roll om jag har fullgod rörlighet eller inte? Ja.

Kommer min hälsa och prestation gynnas av att ha fullgod rörlighet (bla)? Ja.


Orsaken till att trenderna slår kraftigt och "nya rön"/metoder lyfts fram som lösningen, för att 5-10 år senare kastas bort, är inte att själva metoden är effektlös. Det är vårat sätt att se och tänka på hälsa som är problemet. Det finns ingen lösning, det finns en kombination av olika sätt att påverka kroppen som tillsammans är lösningen. Pilatesbollar är bra, styrketräning är bra, konditionsträning är bra, stretching/rörlighetsträning är bra, allt är bra! Lösningen ligger i hur du kombinerar de olika sätt att påverka/stärka kroppen, och så länge vi har ett ensidigt tänk kring det så kommer vi aldrig att hamna rätt! Våra kroppar behöver god kondition, styrka samt rörlighet och balans för att fungera och må bra.


Våga tänka stort och granska dina rutiner/tankar, då blir det tydligt om det är något som saknas i din träning!


Må gott

//Gustav Näslund, Leg.Naprapat


(1) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28476110/

(2) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29439309/

(3) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30525937/

(4) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27984030/