Återhämtningsbibeln; Aktiv Återhämtning

Alla som tränar har nog upplevt känslan av vakna dagen efter ett hårt pass och känna sig rörlig som en 90-åring när man först ska böja sig ner.





Varför aktiv återhämtning?

När du avslutar ett träningspass så kommer kroppen och musklerna ha samlat på sig en mängd biprodukter till följd av att kroppen har belastats och utvunnit energi. En sådan biprodukt är mjölksyra, som är förenat med en sämre/svagare muskelfunktion.

Du kommer också ha tömt kroppen på energi och näringsämnen som behövs för att reparera vävnad, få den att fungera effektivt och återskapa kemisk balans (viktigt för tex hur nerver funkar).

Väljer du att hoppa in i bilen, köra hem, sätta dig i soffan och sen gå och lägga dig efter ett träningspass så kommer det här utbytet av "bort-med-slagg" och "dit-med-näring" att starta när du väl vaknar och börjar komma igång igen.

Vill du kunna träna mer och återhämta dig bättre mellan passen, så behöver du vara aktiv med din återhämtning.

Vad är aktiv återhämtning?

Aktiv återhämtning betyder att du "cirkulationstränar" de muskler som du har belastat under ditt pass, direkt efter passet.

Du kan med 10 minuters aktiv återhämtning på 50% belastning (av ditt max) reducera mjölksyrenivån i musklerna med 43%. *2

Det har visat sig ge mer resultat att rikta sin aktiva återhämtning mot dom muskler som faktiskt jobbat jämfört med att nyttja andra kroppsdelar till cirkulationen. Har du tränat ben: cirkulationsträna benen efter passet, har du tränat armar: cirkulationsträna armarna!*1

Till nästa gång..

Testa att lägga in det efter ditt pass!

Må gott och rör dig långsamt //Gustav Corrias Näslund, leg.Naprapat

*1 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27706260 *2 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25920410