Återhämtningsbibeln; Intro




Det här är första delen av fem i en serie där vi djupdyker i dem vanligaste metoderna för återhämtning!

Del 1 - Intro Del 2 - Kallbad Del 3 - Foam rolling Del 4 - Cirkulationsträning Del 5 - Bastu

När vi pratar hälsa och livet till vardags så är det ofta ur perspektivet "för mycket stress", "för mycket träning" eller "för mycket aktiviteter". Vi utgår ofta ifrån att något bör minskas, men idag ska vi vända på det myntet!

Tränar du för hårt eller återhämtar du dig för lite? Stressar du för mycket eller återhämtar du dig för lite?

På ena vågskålen har vi stress, på den andra har vi återhämtning.

Människor behöver stressas och utmanas för att må bra, det är liksom då vi utvecklas och genom utmaningar blir vi trygga i oss själva! Att "skydda" sig från stress leder till ett undvikande beteende, rädslor och osäkerhet bla. Det skapas en trygghets-zon som krymper, och krymper, och krymper desto längre tid som går.. Stress blir negativ när den är långvarig och/eller utifrån-motiverad (motivationen kommer inte ifrån dig utan ex från yttre krav).

Återhämtning är viktig för att kropp och sinne ska få ta till sig förändringarna som har skett och göra sig redo inför nästa utmaning/stress. Oavsett om det är kroppsliga förändringar från träning eller mentala från tex studier, den som har studerat vet att mycket av lärdomarna landar långt efter att man faktiskt pluggat det. För mycket återhämtning/inaktivitet är negativt, det hindrar dig från att fullfölja dina ambitioner och förverkliga dig själv!

​​

De här motpolerna behöver vara i balans, för mycket av det ena och vi kommer inte att må bra. Hur mycket av det ena eller det andra är helt individuellt och beror till stor del på vilken livsfas personen befinner sig i.

Varför är det bättre att tänka mer återhämtning istället för mindre stress?

Att minska/utesluta något är en passiv handling och lämnar ett "vakuum" som ofta fylls ofrivilligt med frustration jämfört med en aktiv handling som är med ett syfte.

Passiv handlingsplan : "Jag ska träna mindre" / "Jag ska stressa mindre" Aktiv handlingsplan : "Jag ska byta ut ett träningspass mot ett återhämtningspass"/ "Jag ska planera in meditation"

Vi vill fylla din helhet med aktiviteter som ger dig den balans som behövs för att du ska må bra, inte ta bort delar av helheten som lämnar tomrum.

I kommande delar så ska vi kika på vad du kan göra för att bli ett återhämtningsproffs!

Kramas mjukt och kör hårt //Gustav Corrias Näslund, Leg.Naprapat