Bikefit - Hur du ställer in din cykel; Del 2

Innan man sätter igång med inställningar är det en god idé att tänka igenom vad man har för syfte med cykeln som ska ställas in. Bikefit handlar mycket om att hitta en balans mellan komfort, prestation och aerodynamik men också att positionen blir hållbar för individen.



Till exempel är man ute efter att kunna maximera effekt under en kort tid, då kan en mer aerodynamisk position vara aktuell. Om nu individen klarar av det vill säga. En ”aero-position” som man kan se som den mer aggressiva positionen ställer i sin tur högre krav på cyklisten.

God rörlighet och styrka är avgörande för att en cyklist ska kunna bibehålla positionen men även för att inte drabbas av skador.


För en person som är mer begränsad i sin rörlighet bör cykeln alltså ställas in så att man kan bibehålla en position utifrån ens syfte utan att det ska kännas att det börjar göra ont eller kännas obekvämt efter en stund trampande. Alltså en mindre aggressiv sittställning, en mer upprätt position som upplevs mer komfortablare.

För någon som till exempel är ute efter att kunna vara ute på lite längre turer eller har man kanske inte lika höga krav på prestation och bara vill cruisa så kommer komforten bli en viktig aspekt i hur man sitter på cykeln.


Med tiden kan man om man skulle vilja, försiktigt göra små justeringar åt gången och provcykla en längre stund för att känna hur kroppen svarar på ändringarna. Tänk på att väldigt små justeringar kan göra stor skillnad.

Kroppen kommer anpassa sig med tiden, för vissa kan det ta lång tid. Rätt träning i form av rörelse och styrka kommer absolut att göra processen lättare.


Det ska också tillägas att allt hänger inte på ens position på cykeln när det kommer till smärta och skador. Man kan även ha någon form av obalans i kroppen som gör att man börjar belasta kroppen fel. Ofta handlar det om muskulär obalans, dessa obalanser blir tydligare när man har belastat kroppen en stund. Kroppen kommer då att börja kompensera med andra delar av kroppen (beroende på vart obalansen sitter) och fel rörelsemönster uppstår.

Då är det en bra idé att få bukt med obalanserna. En duktig terapeut kan med enkla medel ”finna” svagheterna och med hjälp av rätt träning och eventuell behandling få kroppen i balans.


En balanserad kropp kommer definitivt gynna cyklingen.


// Dennnis Malmqvist, Dipl.Idrottsmassör & Cert.Massageterapeut