Bikefit - Hur du ställer in din cykel; Del 3

Hej,

Nu är cykelsäsongen verkligen igång, och det märks verkligen här i Stockholm att det bara blir fler och fler cyklister för varje år som går. Det gör mig verkligen glad måste jag säga.

I den här delen kommer jag att gå igenom hur man själv kan göra en bikefit på egen hand, det kan dock underlätta att ta hjälp av någon om du nu inte har dyr kamerautrustning som gör jobbet åt dig.



Aktivt på cykeln har vi tre kontaktpunkter, eller fem, beroende på hur man ser det. Två av dessa fem är alltså pedalerna. Använder man sig av klippspedaler med klossar kan vi starta där, då de är de punkter som kommer vara fasta.

En bra utgångspunkt är att man vill att knölen bakom stortån (metatarsale 1) och den lilla utbuktningen bakom lilltån (metatarsale 5) positionerade över pedalaxeln eller något framför. Att ha klossarna för långt fram under skon orsakar högre belastning på knäna vilket inte är bra i ett skadesyfte.


Nästa steg blir justering av sadelhöjd och längsgående position. En enkel metod man kan använda sig av för att hitta sin sadelhöjd, eller åtminstone komma nära en optimal höjd är att med skor på, sätta sig på cykeln med hälarna på pedalerna och trampa. När du är i bottenläget (klockan 6) med pedalen ska benet vara helt? utsträckt. Klicka i pedalerna om du nu använder dig såna eller placera nu fötterna normalt på pedalerna. Återigen till bottenläget så bör nu vinkeln i knät vara nånstans mellan 35-40 grader. En mer erfaren cyklist med god rörlighet kan i vissa fall ha en knävinkel upp emot 30 grader.

Mäta vinklar gör man enklast med ett instrument som kallas för goniometer.


Efter höjdjustering går vi vidare med att justera sadel framåt/bakåt. Placera pedalerna i en horisontell linje så att den främre pedalen står vid klockan 3. Använd ett lod som får utgå precis under knäskålen och justera sadeln så att lodet ligger i linje med pedalaxeln. Observera att det här kan behövas göra en justering i höjd igen.

Beroende på syftet med ens bikefit och kroppens förutsättningar kommer det avgöra en del av så kallat reach och drop. Där reach är avståndet mellan sadel och styre och drop är skillnaden i höjd mellan sadel och styre.


Genom att utgå från en horisontell linje så mäter man vinkeln från höft till skuldra.

Allt mellan ca 30-55 graders vinkel bör man ligga kring, där 50-55 grader anses vara en avslappnad position och säg 30-40 grader som mer aggressiv. I en neutral position ska armbågarna vara lätt böjda i en vinkel mellan 150-170 grader.

Hur man ändrar dessa positioner görs genom att byta ut styrstamen till kortare/längre. Styrets höjd ändrar man med att antingen ta bort eller lägga till distanser under styrstamen.

På en racer-cykel eller mtb ska styret inte vara högre än sadeln.

Höjden på styret är något som påverkar komforten så där får man prova sig fram.

Styrets bredd är något som avgörs av ens axelbredd, i alla fall när det kommer till ett så kallat bockstyre.


Tänk på att det här är ganska generella medel att ta till och att det verkligen kan skilja mycket mellan teori och praktik då allt är väldigt individuellt när det kommer till bikefit.

De flesta kommer att med tiden göra små ändringar, men ta en sak i taget annars finns risk att det sker för mycket på en gång.


Att nå det optimala mellan cykel och cyklist kan ta tid, och glöm inte bort att hela tiden lyssna på din kropp.


//Dennnis Malmqvist, Dipl.Idrottsmassör & Cert.Massageterapeut