Bikefit - Hur du ställer in din cykel; Intro

Cykling är en väldigt bra träningsform som förbättrar både kondition och styrka.

Cykelpendla till och från jobbet kan dessutom vara tidsbesparande för vissa då man bakar in

sin vardagliga motion eller träning på cykeln och då inte behöva lägga ner massa tid på att gå till gym etc.


Men det är inte alla som delar samma positiva upplevelser med att cykla, kanske har man

upplevt smärta eller att det har uppkommit skador i samband med att man har cyklat.


Att ha en cykel som är inställd till sin kropp och ens rörelseförmåga kan vara avgörande

för att minska risken för skador/smärta men framförallt till att göra cyklingen roligare och mer rogivande.


Bara den saken att man kanske sitter på en för hög sadel kan medföra att man får ont i baksida ben som i t.ex hamstring och vadmuskulatur.

Sitter man istället på en för låg sadel kan det bringa smärta kring framsida lår och knä.

Andra områden såsom fötter, höfter, rygg och axlar men även armar och händer påverkas även de av hur man sitter aktivt på en cykel.


Rent allmänt är cykling en skonsam träningsform om man jämför med exempelvis löpning som är betydligt mer påfrestande för kroppen. Självklart kan det uppstå problem med cykling också, i form av överbelastning eller något liknande. Men att se över sin sittställning på cykeln kan göra stor skillnad. Det här är första delen av en serie av inlägg där jag kommer att gå in på detalj om hur du ställer in din cykel, vad du ska tänka på, och hur du gör ifall du börjar få ont. Följ med på resan mot effektivare cykling!


//Dennnis Malmqvist, Dipl.Idrottsmassör & Cert.Massageterapeut