Finns det ett samband mellan kost och smärta?

Medvetenheten kring hälsa, kost, träning och psykiskt välbefinnande har ökat kraftigt senaste 15-20 åren, vilket är otroligt bra och kul! Med en ökad tillgång till information så har även tips, råd och trenderna inom hälsa blivit fler och de avlöser varandra på löpande band.


Vad just du ska äta för att må som bäst är otroligt svårt att svara på. Det är svårt att göra studier med hög kvalitet på kost och näring, och adderar vi faktumet av att vi alla svarar olika på kost så kan det vara en förklaring till varför det inte finns "ett svar".


Många dieter riktar sig mot att optimera kroppen och minska inflammation, med syfte att få dig att fungera bättre på alla sätt och inte minst minska eventuell smärta.


En systematisk review (när man undersök alla studier som finns i ämnet) från 2018 granskade det direkta sambandet mellan koständringar och minskad smärta hos personer med kronisk smärta (smärta mer än 3 månader).


De hittade 71 studier, och inkluderade 23 som hade tillräckligt hög kvalitet på sin studiedesign. Studierna som inkluderades hade ändra kosten på något av följande sätt:

- Ändrad diet till någon av följande; vegetarisk, vegansk, medelhavsdiet, FODMAP eller glutenfri diet.

- Minskat fettintag i dieten, med fördel för fibrer, vatten och protein.

- Tillfört något av föjande tillskott; omega 3, antioxidanter, aminosyror, multivitamin, protein, B-vitamin

- Faste upplägg


Så vad funkade bäst?


Att ändra dieten helt eller att variera intag av en specifik energikälla visade på bäst resultat! Tätt efter kommer tillförande av tillskott och minst bevisning fanns för faste upplägg.

Vid en samlad analys av alla interventioner tillsammans så kunde forskarna bevisa ett samband mellan ändrad kost och minskning av smärta!


Ifall du är intresserad av att optimera din kost och hälsa så rekommenderar jag starkt att uppsöka en funktionsmedicinare för analys och rådgivning om vad som kan hjälpa just dig!


Ät gott och träna hårt

//Gustav Näslund, Leg.Naprapat


Länk till studien : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30294938/