Hög volym av träning ökar risken för skador hos juniorer

En ny studie publicerad i februari 2020 undersökte vad som orsakade en ökad risk för muskuloskeletala skador. De undersökte hur tidigt junioren började specialisera sig mot en idrott, hur mycket de tränade och frekvensen av skador. 914 juniorer som var idrottsligt aktiva och 13år eller yngre fick svara på ett formulär, och deras svar analyserades.





Det visade sig att tidig idrottslig specialisering inte ökade skaderisken alls!


Dock fanns ett tydligt samband mellan mängden/volymen av träning och frekvensen av skador:

- 1,52 x ökad risk för skada när junioren tränade dubbelt så många timmar i förhållande till mängden timmar med fritid.

- 2,42 x ökad risk för skada när junioren tränade fler timmar per vecka i förhållande till sin ålder (ex 13 åring som tränar 14 timmar per vecka).

Den här studien visar hur viktig återhämtning är, och antagligen ännu viktigare för unga idrottare som utvecklas fysiskt och neurologiskt.

Se över hur ditt barn tränar och var uppmärksam på överträningssymptom som tex;

- Orkeslöshet / Nedstämdhet

- Smärtor / Skador

- Ökad svettning och kroppstemperatur

- Stress

Med rätt mängd träning kommer din junior att utvecklas snabbare och må bättre, och kom ihåg; alla svarar olika på träning!


Må gott och ta hand om varandra

//Gustav Näslund, Leg.Naprapat




Studien: https://www.jsams.org/article/S1440-2440(19)30224-5/fulltext?fbclid=IwAR1KBI3u-kNlg2B7V_bR9exd6hNUKsIXdImcMKG0U5dTAUMGw49dtXmqO7w