Koppning - mot smärta och stelhet

Koppning är en behandlingsmetod som människor använt historisk åt olika syften. Denna metod har använts i över 3000 år, äldsta dokumentationen av koppning kommer från papyr i antika Egypten och har bl.a. använts mot organsjukdomar och systematiska sjukdomar (1). Vissa hävdar även att det kommer ursprungligen från Kina och att det är en väldigt populär behandlingsmetod där även idag.





Koppning är inte ett av de vanliga redskapen som en Naprapat använder medans nålar och TENS är väldigt vanligt. Enligt min erfarenhet så har koppar varit ett väldigt bra komplement i behandlingarna utöver massage, ledbehandling, träning, dry-needling, och TENS som är mer vanligt förekommande behandlingstekniker.

Koppning har i min praktik visats vara effektiv för personer som har smärta, värk eller stelhet på stora områden eller flera områden i kroppen, typiskt idrottare eller personer som är för stilla i sin vardag.

Det kan även vara väldigt effektivt för den som tränar på elitnivå och har många besvär områden eller behöver bara generell extra återhämtning överallt!


Så varför använder inte manuella terapeuter detta mer? Varför är koppning sällsynt hos andra naprapater? Vi kan endast gissa på orsakerna. Vi upplever att vissa av våra branschkollegor ibland vill vara väldigt specifika i vissa besvär men då kanske missar helheten som vissa diagnoser kräver för ett långsiktigt behandlingsresultat – en bredare helhetssyn på människan så att man tar hand om och dennes kropp samt besvär. Det kan också bero på att koppning tillhör alternativ medicin och naprapater möjligtvis är rädda och förväxla sig i såna sammanhang. Det kan också bero på okunskap, att folk har missat denna behandlingsmetod och hur bra den faktiskt kan vara. När andra naprapater och övriga vårdgivare ser eller hör om koppning har jag upplevt att vissa dömer, behandlingstekniken, utan att faktiskt kolla upp vad det är, vad det gör, och evidensen som finns i dagsläget, person x kan säga ”jag tror inte på det där” men vad säger forskningen? Det kommer jag ta upp längre ner på detta inlägg.

Dessutom har jag fått väldigt bra feedback från mina klienter när jag använt mig av koppning och alla har kommit tillbaka på fler besök som inkluderat mer koppar tillsammans med allt annat som vi naprapater gör. Vi på vår klinik jobbar alltid ur ett biopsykosocialt perspektiv samtidigt som vi är väldigt ”hands on”. Att ha koppning som ett extra komplement som en extra behandlingsmetod utöver dem andra fungerar riktigt bra med hur vi jobbar.


Hur går det till?

Man placerar kopparna på område som man vill behandla, skapar negativt tryck i vakuumet mellan kopp-hud, som gör att hela huden under koppen dras upp. Detta tryck kan man skapa med hjälp av en liten pump som man fäster på koppen.

Koppen sitter kvar i 5-20 minuter. (1) Behandlingen utförs ofta upprepat i en behandlingsserie om 1-10 behandlingar. (2, 3)

Det finns en koppnings metod som kallas ”wet-cupping” där man gör ett snitt i huden och sedan koppar för dra ut blod. (1) Jag och mina kollegor på Proaktiv naprapati använder oss utav ”dry-cupping” ffa för att lindra smärta och stelhet i muskulatur och bindväv (Fascia) och utför inga snitt.


Bevisad effekt i dagsläget

▸ Har visats ha god och lika bra effekt på plantar fascit som elektromuskulär stimulering. (2)

▸ Har visats ha god effekt (smärta, funktion och livskvalitet) på nacksmärta, både som ensamstående modalitet och som komplement till övrig manuell behandling. (3, 5)

▸ Har visats ha god effekt på fotbollsspelare med höft och ländryggssmärta jämfört med ingen intervention, likvärdigt jämfört med stretching och aktiva rörelser. (4)

▸ Har visats ha god effekt på ländryggens uthållighet samt på vridmoment över axlarna samt upplevd trötthet efter träning jämfört med ingen intervention. (4)

▸ Har visats ha god effekt på smärttillstånd. (5)


Förklaringsmodeller bakom effekten

> Ökat närings-, syre- och blodutbyte i vävnad. Negativa trycket som skapas kommer dra huden och bindväven och ger ansamling av blod i huden (1). > Stimulering av immunförsvaret. Detta via HO-1 systemet (Heme-Oxygenas-1) (1). Nedanför ska jag förklara vad HO-1 systemet är för er som undrar.


HO-1 Systemet

▸Hemo-Oxygenes-1 är ett enzym. Ett enzym i sig är ett protein som reglerar hastigheten av kemiska processer.

▸HO-1 och immunförsvaret omhändertar protein som finns i blodet (hemoglobin) som i sig finns i vävnaden. (1) Detta protein bryts ner till ämnen som järn och kolmonoxid och värdena är som högst första 1-3 dagarna efter blödning i huden uppstår. Vad händer sen? Dessa ämnen har visats möjligen ha effekter som är antiinflammatoriska, antioxiderande, påverkan på immunförsvaret och hjälper att celler inte dör (pga exempelvis olika sjukdomar, infektioner).

▸ Förebygger eller begränsar vävnadsskada. (1)

▸ Ökar mängden mitokondrier i cellen. Mitokondrier finns i våra muskelceller och är de som skapar energi i cellen (1). ▸Nybildning av blodkärl (angiogenes) (1).

Så troligtvis kommer effekterna associerade med koppning från HO-1 systemet och dess biprodukter. Lokalt antiinflammatorisk, nybildning av kärl, fler mitokondrier samt ökad smärtlindring. Det finns studier som föreslår att HO-1 systemet är viktigt mot exempelvis influensa, förkylning och lunginflammation. Att HO-1 systemet aktiveras av koppning är bevisat, frågan är om det är tillräckligt aktivering för kunna förklara behandlingsresultaten som är påvisade (1).

SLUTSATS

▸ Koppning kan vara ett effektivt komplement inom manuell terapi, dock saknad mängden högkvalitativ forskning för att kunna ge specifika rekommendationer (3).

▸ Många möjliga fördelar med koppningsbehandling..

▸ Fler borde prova denna behandlingsform inom manuell medicinsk terapi enligt mig, tillexempel andra naprapater, kiropraktorer och fysioterapeuter.


Hoppas du vet mer nu om koppning och förstår bättre vad som händer när du blir koppad nästa gång!


//Rozbeh Olad Azami, Naprapat


Källor

1) Cupping therapy: An analysis of the effects of suction on skin and the possible influence on human health. Lowe DT1. Complement Ther Clin Pract. 2017 Nov;29:162-168. doi: 10.1016/j.ctcp.2017.09.008. Epub 2017 Sep 14

2) Dry cupping for plantar fasciitis: a randomized controlled trial. Ge W1, Leson C1, Vukovic C1. J Phys Ther Sci. 017 May;29(5):859-862. doi: 10.1589/jpts.29.859. Epub 2017 May 16.

3) Is cupping therapy effective in patients with neck pain? A systematic review and meta-analysis. Kim S1,2, Lee SH1, Kim MR3, Kim EJ4, Hwang DS5, Lee J6, Shin JS6, Ha IH3, Lee YJ1. BMJ Open. 2018 Nov 5;8(11):e021070. doi: 10.1136/bmjopen-2017-021070.

4) Effects of Cupping Therapy in Amateur and Professional Athletes: Systematic Review of Randomized Controlled Trials. Bridgett R1, Klose P2, Duffield R3, Mydock S1, Lauche R4. J Altern Complement Med. 2018 Mar;24(3):208-219. doi: 10.1089/acm.2017.0191. Epub 2017 Nov 25.

5) The influence of a series of five dry cupping treatments on pain and mechanical thresholds in patients with chronic non-specific neck pain--a randomised controlled pilot study. Lauche R1, Cramer H, Choi KE, Rampp T, Saha FJ, Dobos GJ, Musial F. BMC Complement Altern Med. 2011 Aug 15;11:63. doi: 10.1186/1472-6882-11-63.