Styrketräning; Helkropp eller split?

Av alla detaljer och parametrar som påverkar träningseffekter så är det väldigt lite vi vet (som är beforskat), och jakten på det mest optimala upplägget är konstant.



En ny studie publicerad i mars 2020 jämförde effekten på två olika styrketräningsupplägg; helkropps pass (där man tränar hela kroppen, varje pass) och split (där man tränar olika kroppsdelar olika dagar, ex ben på måndag och armar på onsdag).


Studien visade att upplägget med helkropp gav en bättre ökning av styrka, och upplägget med split gav bättre muskeltillväxt!


En ökning av styrka innebär att du med mer belastning (än tidigare) kan utföra effektiva rörelsemönster, det är funktionellt (om rörelserna du stärker härmar rörelser du utför dagligen eller i din sport) och skadeförebyggande!


Bättre muskeltillväxt innebär att muskelvolymen ökar, och innebär ofta en förbättrad estetik.

I detta upplägg så tränas inte effektiva rörelsemönster, belastningen riktas mot muskler mer isolerat för att kunna belasta dem mer vilket leder till ökad tillväxt. Det kan potentiellt leda till ytterligare ökad styrka ifall du sedan tränar med inriktning mot ökad styrka/effektiva rörelsemönster.


För mig så är träning roligt delvis för att det handlar om att prova sig fram och se hur just din egna kropp svarar på hur du tränar! Ha roligt och se till att du får de resultat du önskar, ändra annars ditt upplägg.


Kör hårt och må gott

//Gustav Näslund, Leg.Naprapat


Länk till studien : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32168178