Wim Hof

Allt sitter i huvudet.

Idag vill jag lyfta den relativt okända superhjälten Wim Hof.





 Wim har : - Sprungit ett maraton i sandaler och shorts, över polcirkeln - Sprungit ett halvmaraton barfota och i shorts, över polcirkeln - Simmat 66m under is officiellt, 120 meter inofficiellt - Hängt i ett finger på 2000 meters höjd - Sprungit ett maraton i Namib öknen under att dricka vatten - Varit nedsänkt i en bassäng med iskallt vatten, och höjt sin kroppstemperatur (!?).

Wim har 21 Guniess Världsrekord.

​​

"Alla kan göra det jag gör" säger han. Självklart krävs det träning för att lyckas anpassa sig till extrema förhållanden, fast Wim menar att det är helt naturliga förmågor som vi alla besitter. Vi har bara glömt bort hur vi kan använda dem.

Wim Hof Metoden går ut på att via andning, fokus och kyla påverka vårat autonoma nervsystem.

Autonoma nervsystemet:  sköter de flesta livsviktiga funktioner som tex andning, hjärtfrekvens & matsmältning i bakgrunden medans vi kan tänka på annat. Immunförsvaret påverkas kraftigt av vårat autonoma nervsystem. Fram tills att Wim hävdade annorlunda så har autonoma nervsystemet tros var opåverkat av vår viljekraft. Nu får biologiböckerna skrivas om...

- Vår andning förser kroppen med syre. Syret är viktigt för att effektivt kunna producera energi i kroppen.

- Hur vi tänker och fokuserar påverkar oss. Studier på mindfulness baserad meditation har påvisat en reducerad aktivitet i sympatikus (stress) systemet.

- Kyla förstärker de fysiologiska svaren. Studier har visat att köldexponering har en positiv effekt på immunförsvaret med en ökning av vita blodceller.

Låter det enkelt? Det är det!

Wim Hof Metodens Andningsövning : - Ta aktivt 30st andetag. Tänk att du fyller lungorna som en ballong, fast du oansträngt! - Ta sedan ett djupt andetag, blås ut detta, och håll sedan andan. - När du får en känsla av att du behöver andas så tar du ett stort andetag till och håller kvar andetaget i 10 sekunder. Detta är en cykel. Med övning så kommer du att kunna hålla andan längre och längre. Du har därmed ökat din förmåga att djupdyka i ditt nervsystem menar Wim.

Meditation : Då du utför andningsövningen och is-övningen så behövs ditt fokus och din vilja. Det är enbart då du kommer att lyckas med de kroppsliga anpassningarna som krävs för att uppnå liknande resultat som Wim. Ett öppet och starkt sinne är kapabelt till vad som helst menar Wim.

Is-övning : Börja ta kallduschar. Försök att kontrollera din andning när du träffas av kallvattnet. Du kommer reflex-kippa efter andan när det träffar dig till en början, denna reflex tränar du bort och då du gjort det så har du kommit en lång bit på vägen av att kontrollera dina autonoma processer. Försök att kontrollera din impuls att avsluta kallduschen direkt, du kommer att finna ett lugn då kroppen börjar anpassa sig. Obs : Vid pirrning och känselförlust så avsluta is-övningen.

- Första steget är att ta en kalldusch efter att du duschat varmt. - Andra steget är att ta en kalldusch utan att innan duscha varmt. För många räcker det att komma hit. Det är helt okej!! Du kommer att avnjuta en hel del hälsoeffekter av dina kallduschar :)

- Tredje steget är att vara nedsänkt i isvak. - Fjärde steget är att sitta utomhus i kyla. - Femte steget är att springa barfota utomhus på is och snö

Med kontinuerlig träning så kan du också bli en superhjälte som Wim Hof! Må gott //Gustav